+48 784 153 001 biuro@kreo7.pl

7 zasad udanego konkursu na Facebooku!

Z pewnością niemal każdego dnia zauważasz na swojej tablicy konkursy co rusz to nowych marek. Nic w tym dziwnego, to świetny sposób na:

  • wzrost bazy danych klientów,
  • zwiększenie zasięgu swoich postów,
  • zbliżenie marki do użytkownika.

Jednak czy organizacja takich konkursów jest prosta?

Przed organizacją konkursu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Wiele firm, czy nawet agencji świadczących usługi w social mediach nie przestrzegają regulaminu Facebooku oraz zasad prawnych, lub ich po prostu nie znają. Jak więc zorganizować konkurs, aby był zgodny z prawem oraz zaangażował wielu fanów?

  1. Odpowiedni typ konkursu.Kluczową zasadą przy organizacji konkursu jest zapewnienie użytkownikom dobrej zabawy. Spośród wielu form, jakie wybierzemy — quizy, konkursy foto/wideo/tekstowe, krótkie pytanie — należy pamiętać, że zadanie powinno być łatwe do zrealizowania, ale ciekawe. Wybór zwycięzcy może być uzależniony na przykład od najciekawszej lub najszybszej odpowiedzi. Jednak nigdy nie od polubienia naszego fan page, czy udostępnienia posta. Takie działania są niezgodne z regulaminem Facebooka.
  2. Zgodny z prawem i regulaminem. 

    Wizja rosnących statystyk, zasięgów i polubień często przysłania organizatorom prawidłowe zasady tworzenia konkursów. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wyłanianie zwycięzcy. Jeśli chcesz stworzyć konkurs, gdzie laureat byłby wybierany drogą losowania, musisz się liczyć z tym, że posiadasz obowiązek zgłosić ten losowanie odpłatnie Izbie Celnej. Jeśli tego nie zrobisz – licz się z oskarżeniem o organizowanie nielegalnych gier hazardowych.Kolejną kwestią jest wymaganie polubień posta czy fan page, udostępnianie oraz oznaczanie znajomych w komentarzach lub na grafice konkursowej. Można do tego zachęcać użytkowników, jednak wypunktowanie tego jako warunek przystąpienia do konkursu jest niedozwolone.

  3. Zaplanowane zasady i regulamin 

    Organizator konkursu jest zobligowany do skonstruowania regulaminu konkursu
    i udostępnienia go do widoku wszystkim uczestnikom zabawy. Dobrze napisany regulamin zwiększa wiarygodność i podnosi prestiż konkursu, a także pozwala uniknąć sporów związanych ze złym interpretowaniem poleceń.Regulamin powinien zawierać jasne zasady, na których opiera się konkurs,
    a także wskazanie organizatora, daty rozpoczęcia i zakończenia zabawy oraz tego, kto może wziąć w nim udział. W regulaminie powinien się także znaleźć zapis na temat zgody na przetwarzanie danych osobowych z linkiem do pliku z polityką prywatności.

    Ostatnią, ale równie ważną rzeczą, którą musisz zawrzeć w regulaminie, jest nagroda.

  4. Odpowiednia nagroda

    Nie podążaj ślepo za trendami, jakie możesz zauważyć u swojej konkurencji. Chociaż aparaty czy tablety są modną nagrodą w dzisiejszych czasach, postaraj się dobrać nagrody tak, aby były związane z Twoją marką. Pomyśl o tym, że to, co wysyłasz do zwycięzcy, znajdzie się później na jego profilach w mediach społecznościowych, z odpowiednim komentarzem. Liczy się jakość, nie ilość.Nagrody nie muszą być bardzo wartościowe, ale pamiętaj, żeby dostosować je do wkładu ze strony uczestników. Jeśli wymagasz skomplikowanego filmu, odpowiedzi na pytania
    i zakupu produktu, to trudno zaoferować w nagrodę długopis i kubek. Z drugiej strony rozdając samochód w zamian za odpowiedź za proste pytanie, narażasz się na ataki
    i utrudnianie konkursu.

    Najlepiej wybrać coś, co jest wartościowe dla Twoich klientów. Dodatkowe opcje do produktu, rozszerzenie pakietu, gratisy, rabaty. W ten sposób masz większe szanse na zaangażowanie klientów, a nie przypadkowe osoby.

  5. Dobry pomysł – max 5 minutNie potrzebujesz wyjątkowej innowacji czy genialnego rozwiązania, którego nikt wcześniej nie stosował – wręcz przeciwnie. Warto sięgnąć po sprawdzone metody. Zasady powinny być proste i zrozumiałe dla uczestników.

    Pamiętaj, że im bardziej skomplikowany konkurs, wymagający dużych nakładów energii i czasu, tym mniej zainteresowanych. Przeciętny użytkownik Facebooka nie ma czasu lub chęci, aby poświęcać naszemu konkursowi więcej niż 5 minut.

  6. PromowanieOrganizując konkurs, na pewno chcemy dotrzeć do jak największej publiczności. Opublikowanie postu z konkursem i czekanie na efekty często może ich nie przynieść samoistnie, dlatego warto zadziałać samemu. Pamiętaj, że promocja obejmuje nie tylko opublikowanie postu na fan page, ale również promocję w innych kanałach: newsletterze, innych social media, w sklepie czy punkcie stacjonarnym. Możesz wydrukować ulotki, opublikować informacje na stronie lub dodać link w podpisie w mailach.

    Zastanów się również nad wykorzystaniem reklam. Za niewielką kwotę można dotrzeć do szerokiego spektrum wybranej grupy docelowej. Możesz też skutecznie zmierzyć efekty swojej kampanii.

  7. Konkurs na aplikacjiCoraz częściej stosowaną alternatywą dla tradycyjnych postów konkursowych na Facebooku są przeznaczone specjalnie do tego celu aplikacje. Gotowe szablony, łatwość podpięcia regulaminu, możliwość legalnego zbierania danych do bazy czy wygenerowania statystyk bardzo ułatwiają zorganizowanie konkursu. Aplikacja konkursowa pozwala również wykorzystać oś czasu uczestników, czy poprosić ich o polubienie strony i zaproszenie znajomych do udziału, co w konkursach zbudowanych na bazie postu na Facebooku jest zabronione.

Konkurs na Facebooku może nieść ze sobą wiele korzyści. Ważne jednak, aby jego organizacja nie kolidowała z prawem. Pamiętaj też, że taka zabawa ma wywołać zadowolenie i satysfakcję wśród jego uczestników. Dlatego ważne jest, aby otrzymali oni odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości. Teraz możesz cieszyć się rosnącym zaangażowaniem ze strony fanów. ☺